-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:574 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

آيا مشورت كه مورد تاكيد اسلام است، يك وظيفة اخلاقي است يا الزامي؟

در پاسخ اين سؤال بايد به اين نكته توجّه داشت كه موارد مشورت بر سه گونه است.



1ـ گاه يك مسأله مربوط به زندگي خصوصي خود انسان است كه اصلاح و خرابي آن اثر مهمّي به بار نميآورد.



2ـ گاه مربوط به مسائل اجتماعي و پستهاي كليدي است، ولي مسألهاي است روشن كه همه روزه شخص مدير يا فرمانده، با آن سرو كار داشته و برنامة مشخصي دارد.



3ـ مسألة حساس و پيچيدهاي است كه در سرنوشت عموم يا لااقل در سرنوشت گروهي مؤثر است.



در صورت اوّل و دوّم ممكن است مشورت با پذيرش نتيجة آن الزامي نباشد و صرفاً به يك دستور اخلاقي باز گردد، امّا بدون شك در قسمت سوّم، هم اصل مشاوره، الزامي است و هم اقدام به نتيجة آن. چرا كه بر مديران و فرماندهان واجب است كه به عنوان امانتداراني از سوي خداوند انجام وظيفه كنند و عدم اقدام به مشاوره در اين گونه مسائل، يك نوع خيانت به مصالح مسلمين است.



از نظر فقه اسلامي، اين امانتداران بايد«غبطة مسلمين» (آنچه به حال آنها اصلح است) را در نظر بگيرند، و هرگز با وجود «اصلح» به سراغ «صالح» يا با وجود«صالح»به سراغ«غير صالح» نروند، و بدون ترديد اقدام به مشاوره با اصل «رعايت غبطه» سازگارتر است.



اين همان است كه امير مؤمنان علي(ع) در آن گفتار مشهورش به يكي از فرمانداران خود فرمود



«وَ ِاَّن عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمِةٍ وَلكِنَّهُ في عُنُقِكَ أَمانَهٌ … ؛» (نهج البلاغه، نامه‎ها، نامة شمارة 5) [اين پست وسيلة آب و نان براي تو نيست؛ بلكه امانت خدا است در گردن تو]








مدريريت و فرماندهي در اسلام


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.